"Focus op waar we goed in zijn: maken"

In gesprek met Dominique Vleeshouwers en Angelo Martinus

CRNL ANGELO MARTINUS martijnkersten02

Angelo Martinus | Foto's: Martijn Kersten

Dominique: “In 2008 verhuisde ik vanuit Weert naar Amsterdam. Ik speelde over de hele wereld, maar nooit meer in de buurt van Weert. Best gek eigenlijk. Er zullen vast ook andere makers zijn die oorspronkelijk uit deze regio komen en in zo’n zelfde situatie zitten. Eén van de dingen die volgens mij afstand creëert, is het gevoel dat ik als muzikant meestal zelf op zoek moet gaan naar financiering om een project te kunnen realiseren. Het initiatief komt tot nu toe altijd vanuit mij als maker. Daar zou je als regio heel makkelijk op kunnen inspelen. Wacht niet tot makers een keertje aan jou denken maar zet zelf de eerste stap. Dat zou echt veel fijner zijn.”

"Het zou veel sterker zijn als mensen die culturele gelden verdelen meer gaan werken als de scouts langs het voetbalveld.”

Angelo: “Eigenlijk is de voetbalwereld een perfect voorbeeld van hoe het ook zou kunnen. Daar heb je scouts die constant op zoek zijn naar nieuwe talent. Spring je eruit? Dan creëert een club alle randvoorwaarden die een speler nodig heeft om te kunnen excelleren. In de culturele wereld heb je dat niet. Daar moet je vooral heel goed zijn in subsidies aanvragen. Het zou denk ik veel sterker zijn als mensen die culturele gelden verdelen meer gaan werken als de scouts langs het voetbalveld.” Dominique: “Zo’n scouts komen zelf ook altijd uit de voetballerij. Ze hebben zelf jaren op het voetbalveld gestaan dus ze weten waar ze het over hebben. Als muzikant heb ik zelden beleidsmakers ontmoet die kennis hebben van de inhoud. Ik kan me daarom soms moeilijk voorstellen dat ze begrijpen wat een maker nodig heeft.”

Focus op wat wél kan brengt je verder

Angelo: “Nu lijkt het net of het culturele veld er een potje van maakt. Dat is natuurlijk niet zo.” Dominique: “We moeten inderdaad niet vergeten dat er ook een heleboel goed gaat. Bijvoorbeeld het project waar we nu aan werken. Dat gaat super!” Angelo: “Ik realiseerde me dat Dominique de Nederlandse Muziekprijs op zak had, dus bracht ik hem in contact met Redouan Ait Chitt, winnaar van de Zwaan voor Meest Indrukwekkende Dansprestatie tijdens het Gala van de Nederlandse Dansdagen.” Dominique: “Redo heeft een aantal fysieke beperkingen en heeft als kind daarom vaak gehoord dat hij bepaalde dingen niet kon. Hij leerde te kijken naar wat wél kon, en is nu een van de meest geroemde breakdancers van Nederland. Ik herkende me op een bepaalde manier in zijn verhaal. Als slagwerker krijg je altijd te horen dat je plek achter het orkest is. Soleren? Dat kan niet. Tóch heb ik het geprobeerd en dat bleek een gouden zet.”


Angelo: “Redo en Dominique werken nu samen met regisseur Peter Leung en videomaker Gijs Mortier aan de videoproductie ‘Blurred Lines’. Een passende titel omdat ze allebei niet in een standaard hokje passen. Sterker nog: de productie vervaagt de grenzen die traditionele hokjes omkaderen. Vanuit deze samenwerking ontstond ook ‘Breakin’ Harmony’, een voorstelling waarin de traditionele, Limburgse harmoniewereld samen wordt gebracht met hiphop. De voorstellingen worden ondersteund door de Proeftuin Dans van de Stedelijke cultuurregio Zuid.” Dominique: “Cultuurregio Noord-Limburg financierde ook mee en daar ben ik waanzinnig blij mee. Het biedt de mogelijkheid om Noord- en Zuid-Limburg met elkaar te verbinden. Angelo was de schakel tussen mij en Cultuurregio Noord-Limburg. Hij spreekt mijn taal maar ook de taal van ambtenaren. Verbinders als Angelo zijn cruciaal in de culturele sector, zodat makers zich voor honderd procent kunnen focussen op waar ze goed in zijn: maken.”

CRNL DOMINIQUE VLEESHOUWERS martijnkersten02

Angelo Martinus (Weert) is cultureel ondernemer met een voorliefde voor hiphop. Hij verbindt getalenteerde makers aan culturele instituten en andersom. Angelo werkte jaren als jongerenwerker in Woensel, richtte daarna het Hip Hop Lab op in Dynamo en creëerde met Mad Skills, The Ruggeds en EMOVES een plek op Strijp-S. In 2019 won hij de Eindhoven Cultuurprijs in de categorie Rabo Publieksprijs.

Dominique Vleeshouwers (Weert) is solo slagwerker en maker. Hij studeerde cum laude af aan het conservatorium van Amsterdam. In 2014 won hij tijdens de Tromp International Percussion Competition zowel de eerste prijs, de persprijs als de publieksprijs. In 2020 won hij de Nederlandse Muziekprijs. Zijn voorstelling ‘Breakin’ Harmony’ werd eind 2020 opgevoerd in Weert en is in 2021 te zien in Roermond en Heerlen.

Volgend verhaal

CRNL RUUD VD EINDEN martijnkersten01
CRNL KARLIJN VAN KRUCHTEN martijnkersten01
Ruud van den Einden & Karlijn van Kruchten
"Uit de comfortzone om te vernieuwen”

Laatste nieuws